Alweer 10 dagen in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mireille Stronks - WaarBenJij.nu Alweer 10 dagen in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mireille Stronks - WaarBenJij.nu

Alweer 10 dagen in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Mireille

12 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

En zo zit ik hier alweer 10 dagen en is het alweer een week geleden dat ik er wat heb opgezet. De tijd vliegt en daarom heb ik haast geen tijd om er wat op te zetten.

Vorige week veel gedaan. Ik ben iedere dag naar stage geweest. Het bevalt me goed. Ik moest even wennen denk ik. Ik heb een lieve mentor waar ik leuk mee kan kletsen. De directrice is ook een hele lieve vrouw die geregeld komt vragen hoe het met me gaat. De kinderen zijn iedere dag blij om me te zien. Ze staan me bij de poort op te wachten en vragen me dan meteen van alles. Ik heb anderhalf uur de tijd gekregen dinsdag om kennismakingsspelletjes te spelen. Dit vonden ze erg leuk. Zelfs het spel galgje was geweldig. Dit kennen ze niet en ze willen dit nu iedere dag doen. Woensdag heb ik voor het eerst het vlaggenritueel gezien. De andere dagen was het te nat op het plein. 3 kinderen van klas 6 (groep 8) brengen de vlag naar de mast en maken deze vast. Vervolgens wordt het volkslied gezongen, alleen het gedeelte in Sranan Tongo, het Nederlandse gedeelte zingen ze niet. Daarna zingen de kinderen nog een ander liedje over god en Jezus. Dit is iedere dag een ander liedje dus hier mag ik nog hard op oefenen want dit ken ik niet;)
Vrijdag hadden we carnaval op stage. Dit was een erg leuke dag. We zijn eerst met alle kinderen en leerkrachten een rondje gaan lopen rond de school, langs een drukke weg waar vaak geen stoep was, maar dit kan allemaal;). Overal stonden mensen met camera's om foto's te maken en te filmen. Toen we weer op school waren was er een dj, de kinderen konden allerlei eten kopen en dansen. En dansen dat kunnen ze. Zelfs de jongste kinderen van 6 jaar kunnen met hun kont draaien en heup schudden.. Niet normaal. Ik heb men ogen uitgekeken en gedacht dat wij nederlanders vaak maar stijf zijn ;)

Dinsdag middag hadden we een bakabana festijn (gebakken banaan) met daarbij zelfgemaakte pindasaus. Een jongen die hier 4 maanden had gezeten ging weg en hij was gek op bakabana's. Dus daarvan lekker gegeten. Er waren ook 2 jarigen dus er waren 2 taarten die ook op moesten. Na al dit eten zijn we ook nog met bijna alle huisgenoten uit eten geweest. Heerlijk gegeten en het was erg gezellig!

Woensdag na stage lekker in de zon gelegen, eten afgehaald en relaxen. Heerlijk eventjes niks! We waren moe omdat het dinsdag na 12 was toen we in bed lagen.

Woensdag op donderdag nacht schrokken we wakker.. ik was de nacht ervoor ook al wakker geworden van het geluid en Dianne nu ook. We hadden een tas met legen flessen op de grond staan (om misschien voor handenarbeid te gebruiken) en hier zit een muis in te ritselen 's nachts. Later bleek dat de muis ook aan een pak koekjes heeft gezeten. Een dag later had Lucien 2 muizen gevangen en aan zijn slang gevoerd. Zijn we daar ook weer vanaf;)
Donderdag zijn we verhuisd! Dianne en ik zaten in huis 23 en hadden een ruime 2 persoonskamer. We gaan nu naar nummer 31 waar we ook een 2 persoonskamer hebben alleen we hebben geen eigen badkamer en toilet. Verder hetzelfde. In ruil voor 2 djogo's wilden we dit wel (was een grap maar we hebben er wel 2 gekregen, primaa!!) Dit is tot 1 maart, dan verhuizen we weer terug naar 23 en dan blijven we ook daar de rest van de tijd! Dan krijgen we onze eigen kamer, toch ook wel erg lekker!
Nadat we de spullen hadden uitgepakt werd ik opgehaald door een leerkracht van mijn school. We zijn naar een vrouw geweest om mijn uniform te laten maken voor stage. Zaterdag was die al klaar dus ik kon hem meteen gister aan. Erg leuk!:)

Vrijdag na stage zijn we met een medestudent vanuit Nederland die hier al een maand zit rondgefietst door Paramaribo. Ze heeft ons een paar handige en leuke plekken laten zien. 's Avonds hebben we een proefles salsa gevold. Dit was zo leuk dat we vanavond met onze eerste les gaan starten. Na salsa gegeten, klaargemaakt en op naar de partybus! Dit is een bus met banken en een open dak, waar de muziek keihard staat, je je eigen drank meeneemt en waarin we 2,5 uur hebben rondgereden door Paramaribo. Heerlijk dansen en meezingen met de nummers. We werden rond 2uur afgezet bij Touche waar het feest werd doorgezet. Om half 5 kapot thuis, slapen! De eerste avond stappen beviel goed, ik ben benieuwd naar de andere avonden!

Zaterdag hebben we een relaxe dag gehad. Spelletjes doen met huisgenoten en 's avonds uit eten geweest met 3 belgische meisjes, die weer 6 andere belgische mensen hadden meegenomen. Het was heerlijk, lekker tapas!! De bediening was waardeloos:p

Zondag zijn we op trip geweest! Een dolfijnentrip! We vertrokken in een bootje en hebben een heel stuk over de Surinamerivier gevaren. Daarna werden we afgezet bij een eiland (we hadden nog geen dolfijn gezien) en we hadden de koelbox met ijsblokjes mee, maar geen drinken. We dachten hier even te blijven.. uit eindelijk zijn we hier 3 uur geweest. Het drinken konden we gelukkig later ophalen. smeren smeren smeren maar toch verbranden.. Het was wel erg gezellig en lekker aan het strand gelegen. De terugweg op de boot zagen we wel dolfijnen. Te lief!!:) Het waren nog kleine dolfijnen. Foto's maken is moeilijk maar huisgenoten hebben mooie foto's, dus die zijn al uitgewisseld!
Thuis even gedouched en door naar de bara drive in. Een hindoestaans vrouwtje kwam bara's maken. Ik heb dit zelf nog geprobeerd maar ik bakte er werkelijk niks van. Haha dus ik heb het maar gelaten bij het opeten van de bara's. Het is een soort oliebol maar er zitten andere dingen door het deeg. Wat, geen idee maar het was heerlijk. Ook hadden ze aubergine in deeg gebakken, dit was ook heerlijk!

Gister had ik weer gewoon stage en na stage hebben Dianne en ik gewinkeld. Heerlijk! Winkelen kun je hier goed, nu maar hopen dat mijn koffer straks nog dicht kan met alles wat ik al gekocht heb en nog ga kopen!;)

Vandaag fietste ik zoals altijd half 8 weg, ik ben dan tegen kwart voor 8 op stage. Alleen hoe dichter ik bij school kwam, hoe drukker het werd met auto's. Voor school stond de hele straat blank. Mijn mentor had me al gezegd, als de straat blank staat mag je weer naar huis, want dan zal de school er ook niet goed bij liggen. En inderdaad, er stond een leerkracht bij de poort om alle kinderen naar huis te sturen. Het plein (grindbak) van de school lag grotendeels onder water. Achterin de gang lag ook al water, dit komt dan naar voren totdat de hele gang blank staat. Uiteindelijk gaat het de klassen in. Als dit 's ochtends al zo erg is, sturen ze alle kinderen naar huis. Dus ik had onverwachts een dagje vrij vandaag. Niet erg haha!

Vanavond onze eerste salsa les, ik ben erg benieuwd!:)
Ik zet er wat foto's bij en op facebook staan er ook al een hele boel.

Tot de volgende keer!

Heel veel liefs uit Paramaribo xx!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mireille

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 8649

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 01 Mei 2013

3 maanden stage in het buitenland

Landen bezocht: