Misschien wel het laatste verslag. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mireille Stronks - WaarBenJij.nu Misschien wel het laatste verslag. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mireille Stronks - WaarBenJij.nu

Misschien wel het laatste verslag.

Blijf op de hoogte en volg Mireille

23 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Het is alweer een poosje geleden dat ik wat heb geschreven. Zoals ik toen schreef gingen we dat weekend naar Bigipan en Nickerie. Dit was een gezellige trip maar niet super bijzonder.
We vertrokken om half 9 met de bus vanaf de Prinsessestraat. Tussendoor een stop gemaakt in Groningen en bij een plek waar het even leek alsof we in Nederland waren. Er was een dijk maar daarachter zee. Behalve de palmbomen en het te warme weer verraadde dat we op dat moment niet in Nederland waren;) Met een bootje zijn we naar Bigipan gevaren. Dit is een meer waarop huisjes op palen staan. Hangmatten opgehangen en ’s avonds rode ibissen gespot, alleen omdat het al donker was konden we er niet zoveel van zien. Toen we weer terugkwamen werd ons verteld dat het water te laag stond om met zen allen kaaimannen te spotten. Er werd geloot en ik mocht mee. Behalve 4 oogjes en de lampenslang (van 1 beet ga je dood) hebben we niets gezien of gevangen.
De volgende dag zonsopgang gezien, die alleen jammer genoeg weer snel achter de wolken verdween. Na het ontbijt gingen we naar het modderbad. Dit was midden op het meer. Beetje ranzig alleen. Want de wc moest je doorspoelen met water uit het meer. Net zoals in Expeditie Robinson moest je een emmer naar beneden gooien en vervolgens met het touw wat eraan vast zat de emmer weer zo vol mogelijk omhoog tillen. Alleen als je dan dat water door de wc gooide, kwam het er onderaan zo weer uit.. We stonden dus in onze eigen wc behoeftes een modderbad te nemen. Kort daarna zijn we weer richting huis gegaan.

Zondag avond weergekomen en maandag kon ik Martijn ophalen van Zanderij! Heerlijk om hem weer te zien en nog 3 weken met hem van alles te doen!

Zondag avond waren we terug en donderdag ochtend vertrokken Martijn, Jelmer, Ineke, Jelle en ik naar ’t Vat om daar met nog 9 anderen richting Ralleighvallen/Voltzberg te gaan. Het was een lange reis. Om iets na 8 vertrokken en iets voor 7 waren we op de plek van bestemming. Hangmatten werden dus in het donker opgehangen.. We hebben die avond gegeten, spelletje gedaan en gekletst. Toen lekker slapen.
De volgende dag gingen we de Voltzberg beklimmen. Hiervoor gingen we eerst 10 minuutjes met een boot waarna we 3 uur door de jungle hebben gelopen. Onderweg zagen we slingerapen. Zagen er zo lief uit, wij druk met foto’s maken. Maar ze bleken niet zo lief als ze eruit zagen.. ze hebben ons met grote takken bekogeld. We zijn na de 2e tak maar snel doorgelopen. We hebben ook wel brulapen, papegaaien en toekans gehoord maar niet gezien. We moesten goed oppassen waar we liepen dus hierdoor kon je niet altijd goed om je heen kijken. Voordat we de berg opgingen hadden we nog een pauze, even wat gegeten en gedronken en de berg op! Deze was best stijl, maar nog wel aardig goed te doen. En toen we boven waren was het echt.. wow! Wat een uitzicht! Echt super gaaf! Daar hebben we dan ook heerlijk van genoten. Toen langzaam weer naar beneden en de weg weer terug lopen. Doordat ons niet was gezegd dat je water moest pakken, hadden we niks mee. Van de gids hadden we 5 kleine flesjes gekregen.. veel te weinig! Gelukkig waren en andere mensen die onze flesjes 2 keer hebben gevuld! Helemaal aan het begin van onze wandeling was een waterval. Hier zijn we gestopt en hebben we heerlijk in gezeten. Was zo heerlijk na zon wandeling om lekker af te koelen! Na een half uur/uur werden we weer opgehaald met de boot en gingen we weer terug. ’s Avonds weer bij elkaar gezeten, gegeten, lekker gedronken en gekletst en er was een kampvuur.
De volgende dag zijn we naar de moedervallen geweest. Dit was een hele brede waterval waar je niet in kon zwemmen, het water was super wild! De wandeling hiernaar toe was kort en onderweg werd ons van alles verteld over de verschillende bomen.
Toen we weer thuis waren hebben we in de rivier gelegen en lekker zitten badderen. Daarna kwam 1 van de gidsen met een vogelspin aan. Op men arm, oke waarom ook niet! Op je gezicht? Uhm.. tja wat doe je dan;) Ben je er klaar voor vroeg hij nog? Ik ‘nee maar doe maar gewoon’ :p. Het gekke is.. het was een zachte spin. Nou weet ik niet hoe andere spinnen voelen maar hij was zacht! Haha.
’s Avonds kwamen de Rallyboys een optreden geven. Dit waren een paar gidsen en een paar mensen die daar wonen. Haha geweldig. Lekker gedanst. De volgende dag weer zo lang onderweg geweest! Thuis nog lekker biertje gedronken en slapen!

Afgelopen weekend zijn we naar Galibi geweest. Daar ben ik al eens geweest, maar Martijn wilde hier graag heen. En wat ben ik blij dat we dat hebben gedaan. Het begon zaterdag allemaal met regen.. tot dat we van Frans Guyana naar Baboensanti gingen heeft het alleen maar geregend. Toen we op onze plek waren, scheen de zon! Bikini aan en op het strand liggen! Heerlijk. De gids stelde toen voor om te gaan wandelen, wie weet zouden we baby schildpadjes zien. Prima! Lotte en Jelmer liepen voor en we deden het spel spoorzoekertje. Dom maar grappig! Als laatste hadden zij opgeschreven, recht vooruit gieren (die moesten we proberen te vangen). En Florien en ik zeiden tegen elkaar.. straks eten ze baby schildpadjes. Zij fluiten op haar vingers en wij erheen.. en daar zaten er 3. Super schattige, lieve, kleine baby schildpadjes. Allemaal op de foto en in zee gezet.
Wij liepen toen verder en na 10 minuten stonden er 2 te zwaaien, nog meer baby schildpadjes! Ze kwamen alleen zelf niet omhoog en dan kunnen ze stikken. Dus wij graven en graven. En het waren er super veel! Ze liepen allemaal over mijn voeten wat mega hard kriebelde. Echt zo lief!
’s Avonds gegeten, een spel gedaan en lekker wat gedronken. Tegen 12 uur gingen we naar buiten, er waren schildpadden gezien. En inderdaad, we hebben er een heleboel gezien. Bij 1 gekeken die eieren aan het leggen was, 1 die weer terug ging in zee en 1 die net aan land was gekomen. Toen vroeg de gids of we nog verder wilden lopen, opzoek naar de leatherbacks, of slapen en morgenvroeg kijken. Nou wat denk je zelf, nu zoeken! We hadden nog geen 3 passen gezet of daar lag een grote leatherback, echt midden voor ons huis! Wow wat gaaf! Tussen de 1,75 en 2 meter werd die geschat. Wat een gaaf beest om te zien zeg! Toen deze weer de zee in was gegaan wilden wij ook gaan slapen. Maar rondom ons huis liepen super veel baby schildpadjes. We hebben ze allemaal in een emmer gedaan en ze bij zee vrij gelaten. Ze liepen allemaal alleen weer richting ons huis. Dus telkens omdraaien of dichterbij zee zetten. Dit voelt zo goed en ze zijn zo lief! Wow echt zo gaaf! Van te voren werd ons gezegd, je moet super veel geluk hebben wil je ze zien. En wij zien ze gewoon 3 keer op 1 dag.
De volgende dag zijn we niet gewekt, waar we niet zo blij mee waren. Maar toen we wakker werden zijn we maar op het strand gaan liggen. Daarna ontbeten, spul gepakt en naar huis.

In de tussentijd hebben we ook nog van alles gedaan, maar dat vertel ik jullie wel als ik jullie weer zie!:)

Morgen heb ik mijn laatste stagedag. Ik heb super veel spul gekocht voor in de klas en ik ben heel benieuwd wat ze ervan gaan vinden! Verder ga ik nog volop genieten van men laatste 6 daagjes hier.

Ik denk dat dit dan ook mijn laatste verslag is, maar je weet maar nooit;)
Ik zie jullie allemaal volgende week, of die week daarna! Ik zal de zon dinsdag meenemen!!

Heel veel lieve groetjes vanuit een nog steeds super mooi Paramaribo!

• 24 April 2013 - 21:54

José Meekes:

hoi Mireille en Martijn, wat een verhaal weer zeg. Geweldig allemaal (BEHALVE DIE VIEZE VOGELSPIN, dat je dat durft). Nog fijne laatste dagen en tot volgende week.

• 24 April 2013 - 21:55

José Meekes: