Eerste dagen in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mireille Stronks - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mireille Stronks - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Mireille

05 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

En toen zaten we in Paramaribo.. wat een wereld van verschil met Nederland. Zaterdag ochtend om kwart voor 12 vlogen we vanaf schiphol. Eerst afscheid nemen van iedereen.. dit was erg emotioneel..
Toen een vlucht van 9 uur en 20 minuten. Dit viel me niks tegen. Eten en drinken in overvloed. Een schermpje voor in de stoel (zoveel luxe heb ik nog nooit gehad in een vliegtuig). Hierop kon ik allerlei films en series kijken en spelletjes doen. Heb me niet hoeven te vervelen dus. Veel Surinaamse mensen al in het vliegtuig. Soms hoorde je heel hard gelach en als je stond te wachten voor het toilet was er een hele aardige man die van alles wou weten. Het begon dus al gezellig.
Voor dat we landen viel al op hoe groen het overal is. Enorm veel bossen! Erg mooi om te zien vanuit de lucht. Toen we landden regende het.. maar dit was eigelijk niet eens erg. Het was heerlijk verkoelend, want wat was het warm.
Toen na lang wachten bij douane en koffers, stond daar Marilva en 2 andere meiden. Samen in een auto en een busje werden we naar ons huis gebracht. Onderweg gestopt om een lekker Parbo biertje te drinken. Deze kregen we als welkomstdrankje. Helemaal leuk! Smaakt heeerlijk!!

Toen we in huis waren kregen we een kokosnoot waar we eerst uit mochten drinken en toen mochten we de kokosnoot uithollen. Omdat we hier allemaal slecht in waren werd dit voor ons gedaan. Het smaakte best lekker, ondanks dat het 'oude' kokosnoten waren. Daarna hebben we even gekletst met een paar andere studenten en toen zijn we naar de kamer gegaan. Klamboe ophangen en slapen. Want wat waren we moe.
Zondag vroeg eruit om alvast het ritme een beetje te krijgen. We zijn naar de markt geweest waar we heerlijk fruit hebben gekocht en alvast een jurkje en een sjaal (ben toch een vrouw).
We waren amper terug en onze huisbaas Lucien kwam om te vragen of we naar Nieuw Amsterdam en Marienburg wilden. Maar natuurlijk, meteen veel zien. In Nieuw amsterdam was het fort, dit had van alles met de oorlog te maken en in Marienburg was een oude plantage. Mooi om te zien, maar wat een weer.. Het regende enorm hard. 's Avonds thuis, verbrand. Hoe krijg je het voor elkaar met misschien 5 minuten zon. Maar de eerste kleur is er haha.

Vandaag de eerste stagedag gehad. Gepraat met de directrice en ik heb in mijn klas gekeken. Krijg klas 2 (groep 4) en heb 18 leerlingen. Dit is nog erg wennen.. Onbewust ga je vergelijken met de scholen en klassen in Nederland.. Heel anders. Maar morgen ga ik kennismakingsspelletjes doen met de kinderen om ook de namen een beetje beter te onthouden, want dit zijn niet de gemakkelijkste;)

Verder zijn we al aan het genieten. We hebben al best veel gelopen door de stad. Zo net voor het eerst gefietst (aan de linkerkant jaja). Dit is heel onwennig, je wil de hele tijd naar rechts gaan. Maar dat moet je hier niet doen, want ze houden weinig rekening met fietsers.
We hebben ook al een paar leuke mensen ontmoet in ons huis, allemaal studenten en ook veel mensen die er net pas zijn. Gezellig dus!!

Voor de mensen die me willen smsen.. dit werkt volgens mij voor geen meter. Dan kun je beter een mailtje doen (bellen is ook zo duur).
Als er iemand is die mij post wil sturen (mag altijd he !;) mijn adres is:
Prinsessestraat 31 te paramaribo. Postcode hebben ze hier niet.

Lang verhaal, ik kan nog wel veel meer vertellen maar daar hebben jullie ook niets aan. Ik laat gauw weer wat van me horen!

Heeel veel liefs uit het regenachtige, maar wel erg warme Suriname!

  • 05 Februari 2013 - 06:50

    Petr En Irma :

    Mireille fijn dat het de eerste dagen al is meegevallen en fijn dat het samen zo gezellig is. Hopelijk komt er ook nog zon, regen is ook niet alles toch. Nog veel plezier, we horen nog wel weer.
    groetjes hier van iedereen.

  • 05 Februari 2013 - 08:06

    Roy, Marieke, Fien En Tim:

    Hey Mireille!!
    Wat leuk om zo je avonturen te kunnen lezen, super! Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen en dat je al lekker op verkenning bent geweest. Succes deze week met de eerste stage dagen en geniet van alles wat er op je af komt.
    Liefs van Roy en mij en een zoen van Fien en Tim

  • 05 Februari 2013 - 10:48

    Anita:

    hoi Mireille,

    Wat leuk om ook jouw verhaal te lezen en die dan toch weer anders is dan die van Jelmer en Dianne. Zo kun je zien dat jullie het alle 3 op een andere manier beleven. Ook wij blijven je volgen en zijn benieuwd hoe het jullie vergaat in Suriname. Geniet van deze unieke tijd.

    groeten Anita Korten

  • 05 Februari 2013 - 19:05

    Karlijn Van Esveld:

    Wat een super leuk verhaal!!
    Ben enorm benieuwd naar je verhalen en de verschillen tussen het onderwijs van hier en daar!
    Ik denk meteen terug naar mijn buitenland stage op Bonaire!
    Hoeveel dagen per week loop je stage? Ook wat vrije tijd??
    geniet er van en ik probeer je verhalen te volgen.. wel een beetje jaloers op je hoor!!

    xx Karlijn

  • 05 Februari 2013 - 22:39

    Bennie En José:

    hoi Mireille, fijn dat het allemaal goed gaat en wat heb je al veel gezien in die paar dagen. Wat een luxe een klasje van 18 kinderen. Weet zeker dat je het goed gaat doen.
    Hopelijk is het heel gezellig in jullie huis, geniet ervan en we blijven lezen. groetjes uit de Achterhoek.

  • 06 Februari 2013 - 08:06

    Wilma:

    Hey Mireillle,

    Wat leuk om je verslag te lezen (en de foto's erbij natuurlijk!). Hopen dat het regenseizoen gauw voorbij is (of zitten jullie midden in het seizoen?) Ik ga mijn best doen om jullie verhalen een beetje te volgen.. toch wel leuk om te zien hoe het er bij jullie aan toe gaat! :P

    Groetjes, Wilma

  • 07 Februari 2013 - 01:57

    Mireille Stronks:

    Dankjulliewel voor al jullie leuke reacties!:) Super om te lezen!!
    Ik loop deze week de hele week stage en daarna de maandag, dinsdag en woensdag Karlijn. Misschien af en toe een donderdag maar dit zal niet wekelijks voorkomen. Dus heb nog wel wat vrije tijd. Naast mijn minor en lessen voorbereiden;)
    Ja, 18 kinderen is inderdaad luxe.
    Hoe gaat het bij jou Wilma?:) Men zegt hier dat het later op gang is gekomen en dat het daarom nog veel regent. Maar anderen zeggen weer dat de seizoenen niet meer duidelijk terug te zien zijn en iedere dag anders kan zijn.
    Vandaag voor het eerst geen regen gehad, dus ben al beetje bij gekleurd!
    Ik zal er gauw weer een nieuw verslag opzetten!:)
    Heel veel liefs:)

  • 13 Februari 2013 - 22:19

    Ria En Sjaak Gebbinck:

    Hallo Mireille
    Het is leuk om een verslag te lezen en dat je er echt van zult genieten zowel op school als in je vrije tijd.wij hopen dat je daar een leuke tijd zult hebben.we blijven je volgen.
    groetjes sjaak en ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mireille

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 885
Totaal aantal bezoekers 8632

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 01 Mei 2013

3 maanden stage in het buitenland

Landen bezocht: